Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Псковская агиография XIV - XVII вв. : в 2-х т. Охотникова, Валентина Ильинична

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Охотникова, Валентина Ильинична. Псковская агиография XIV - XVII вв. : в 2-х т. : диссертация ... доктора филологических наук : 10.01.01 / В. И. Охотникова ; [Место защиты: Ин-т рус. лит. (Пушкин. Дом) РАН].- Санкт-Петербург, 2007.- 1 с.: ил. РГБ ОД, Количество страниц: Т. 2: 771 с. 25х20 см

Содержание к диссертации

Введение

Часть I. Литературная история Жития Евфросина Псковского 5

Глава 1. Повесть об аллилуйе 10

1. История создания Повести об аллилуйе. Вопросы атрибуции и датировки 10

2. Житие Евфросина и Повесть об аллилуйе — два произведения неизвестного автора 13

3. Начальная история житийных текстов о Евфросине 20

4. Повесть об аллилуйе и Житие Евфросина в редакции Василия. Текстологические и идеологические аспекты изучения 24

5. Время и обстоятельства создания Повести об аллилуйе 38

6. Археографический обзор списков Повести об аллилуйе 44

7. Повесть об аллилуйе 48

Глава 2. Житие Евфросина в редакции Василия-Варлаама 104

1. Творческие принципы работы Василия с литературными источниками 104

2. Принципы стилистической обработки Василием-Варлаамом текста Повести об аллилуйе 110

3. Рукописная традиция Жития Евфросина Псковского в редакции Василия-Варлаама. Классификация списков Жития 129

4. Соловецкие рукописи с Житием Евфросина Псковского 139

5. Археографический обзор списков Жития Евфросина Псковского в редакции Василия-Варлаама 144

6. Житие Евфросина Псковского в редакции Василия-Варлаама 152

7. Стилистическая редакция Жития Евфросина 230

Глава 3. Краткие редакции Жития Евфросина Псковского 239

1. «Житие и подвиги Евфросина» (из сборника РГБ, собр. Овчинникова, № 300) 239

2. Житие и подвиги Евфросина Псковского 251

3. Сказание о Житии Евфросина из сборника РГБ, собр. Большакова, № 422 256

4. Сказание о Житии Евфросина 269

5. Сокращенная редакция Жития Евфросина 273

6. Сокращенная редакция Жития Евфросина 278

7. Проложные редакции Жития Евфросина Псковского 281

7.1. Первая Проложная редакция Жития Евфросина 292

7.2 Проложная Память Евфросина 294

7.3. Житие Преподобного Евфросина 296

7.4. Третья Проложная редакция Жития Евфросина 298

7.5. Порховская Проложная редакция Жития Евфросина 300

Глава 4. Служба Евфросину 302

1. История текста Службы Евфросину 302

2. Археографический обзор списков Службы на преставление Евфросина 310

3. Служба Евфросину Псковскому 315

Часть II. Литературная история Жития Саввы Крыпецкого 328

Глава 1. Житие Саввы Крыпецкого в редакции Василия-Варлаама 331

1. Проблема текста Жития Саввы Крыпецкого в редакции Василия-Варлаама 331

2. Основные этапы работы Василия-Варлаама над Житием Саввы Крыпецкого 343

3. Некоторые проблемы биографии и творчества Василия-Варлаама 352

4. Археографический обзор списков Жития Саввы Крыпецкого в редакции Василия-Варлаама 367

5. Житие Саввы Крыпецкого в редакции Василия-Варлаама 369

Приложение. Тексты двух чудес по списку Четьих Миней И. Милютина 407

6. Служба Савве Крыпецкому Василия-Варлаама 408

7. Археографический обзор списков Службы Савве Крыпецкому 420

8. Служба Савве Крыпецкому Василия-Варлаама 423

9. Служба Савве Крыпецкому на малой вечерне 433

Глава 2. Житие Саввы Крыпецкого в редакции конца XVI в. (редакция с 22 чудесами) и редакциях, возникших на ее основе 435

1. Редакция Жития Саввы Крыпецкого конца XVI в. 435

2. Печатная редакция Жития Саввы Крыпецкого 446

3. Археографический обзор списков Жития Саввы Крыпецкого в редакции с 22 чудесами 448

4. Житие Саввы Крыпецкого в редакции конца XVI в.(редакция с 22 чудесами) 452

Глава 3. Проложные редакции Жития Саввы Крыпецкого 498

1. Проложная редакция Жития Саввы Крыпецкого (из сборника РГБ, ф. 256, собр. Румянцева, № 397) 498

2. Порховская Проложная редакция Жития Саввы Крыпецкого 501

3. Проложная редакция Жития Саввы Крыпецкого (РГБ.ф. 256, собр. Румянцева, № 397) 503

4. Порховская Проложная редакция Жития Саввы Крыпецкого (ГАТО, ф. 1409, оп. 1, № 1246) 504

5. Житие Саввы Крыпецкого из печатного Пролога (М., 1677) 505

Часть III. Житие Никандра Псковского 506

Глава 1. История сложения текста Жития Никандра пустынножителя в редакции конца XVI в. 508

1. Псковская редакция Жития Никандра 508

2. Псковская редакция Жития Никандра по списку Собакина 526

3. Псковская редакция Жития Никандра по Архивному списку 534

Глава 2. Житие Никандра в редакциях XVII в. 539

1. Новгородская редакция Жития Никандра 1663—1665 гг. 539

2. Монастырская редакция Жития Никандра начала XVII в. 553

3. Археографический обзор списков Жития Никандра Новгородской редакции 565

4. Новгородская редакция Жития Никандра в редакции 1665 г. 568

5. Окончание Жития Никандра в варианте 70-х гг. XVII в. 595

6. Соборная редакция Жития Никандра 598

7. Археографический обзор списков Соборной редакции 612

8. Соборная редакция Жития Никандра 613

Глава 3. Поздние редакции Жития Никандра 645

1. Риторическая редакция Жития Никандра 645

2. Риторическая редакция Жития Никандра 661

3. Печатная редакция Жития Никандра 707

Глава 4. Службы Никандру Псковскому 722

1. Первая и Вторая редакции Службы Никандру 722

2. Первая редакция Службы Никандру 731

3. Вторая редакция Службы Никандру 740

4. Совместный канон Александру Свирскому и Никандру 753

Заключение 756

Список сокращений 766

Повесть об аллилуйе и Житие Евфросина в редакции Василия. Текстологические и идеологические аспекты изучения

Во вступлении к Житию Евфросина Василий ссылается на труд некоего неизвестного автора, которым «преже нас написана быша труды его, и хоже-ние, и чюдодействие». Именно из этого «писания», «еже о нем преже нас написана быша ... некоим описателем», Василий, по его словам, и почерпнул большую часть сведений о жизни и чудесах Евфросина. Характеризуя труд своего предшественника, Василий пишет, что о жизни Евфросина там было рассказано «некако и смутно ово зде и ово инде и на многа части глаголана бяху чюдоггействиа святаго» Васиттий же как он сам пишет «ТіСЯ епгикя Иочмоглх яко въ едину пленицу собрав или яко цветцы от многих воедино яко да не забвена будут святаго отца исправления и чудеса» (Син. 634 л. 30 об.).

Слова Василия, определяющие особенности повествования в «писании», которым он воспользовался, очень подходят к Повести об аллилуйе. Действительно, в Повести об аллилуйе нет последовательно изложенной биографии святого. Центральное место в этом большом по объему произведении занимает описание истории споров об аллилуйе Евфросина с распопом Иовом (Унд. 306, л. 14—48), истолкование «тайны» аллилуйи Богородицей во время ее явления автору (Унд. 306, л. 99 об.—106 об.), характеристика жестоких споров об аллилуйе в Пскове уже после смерти Евфросина и рассуждения автора о значимости правильного понимания смысла аллилуйи для истинного христианина (Унд. 306, л. 1—13 об., 72 об. 84), описание «лютой» смерти Иова, которая доказывает ложность его взглядов на аллилуйю и рассматривается как наказание за хулу на Евфросина (Унд. 306, л. 71 об. 84 об.); а также послание Евфросина к Евфимию и ответное послание Евфимия (Унд. 306, л. 48—50 об., 57 об 58 об ) Однако только характеристики композиции недостаточно для утверждения, что источником Василия была именно Повесть об аллилуйе, а не другое произведение, близкое по содержанию и тексту. Вопрос о труде «некоего списате-ля», который стал основным источником при составлении Василием Жития Евфросина, осложняется еще тем обстоятельством, что автор Повести об аллилуйе постоянно пишет о двух произведениях, написанных им, — Житии и Повести, и поскольку это произведения одного автора, то логично предположить что текст не дошедшего до нас Жития будет во многом близок другому его произведению — Повести об аллилуйе. Не учитывать эту вероятную близость двух произведений, исследуя источники Василия, было бы неверно. Какое же из двух произведений, написанных автором Повести об аллилуйе, мог знать Василий? Есть ли необратимые чтения, доказывающие, что Василий имел в своем распоряжении текст именно Повести об аллилуйе? После открытия Повести об аллилуйе В. О. Ключевским этот вопрос ни разу не рассматривался.

Как показало сопоставление текстов, в сочинении Василия есть лишь одно чтение, которое может быть доказательством, что «писание», ставшее основой его собственного произведения о Евфросине, имело такую же последовательность эпизодов, как и Повесть об аллилуйе.

После послания Евфросина новгородскому архиепископу Евфимию и ответа Евфимия Евфросину в Повести читается молитва Евфросина к Богородице, он просит ее открыть тайну аллилуйи и доказать всем правильность двоения. Далее автор пишет в общих словах о дьявольских кознях и ухищрениях, направленных на то, чтобы опорочить святого и показать, что удвоение аллилуйи «есть негоде». Завершается этот эпизод словами, которые являются в Повести об аллилуйе переходом к следующим эпизодам: «Аз же паки и о сем изнесу вещь словом любви вашеа и открыю яве злолютая плетениа лукаваго, бывае-мыа беды на святаго и многиа напасти видимо и невидимо от действа паче дьяволя овогда бо от злых человек ключахуся святому велици скорби овогда же и сам дьявол лицем к лицю яве святому являяся спешаще трьновное строение да нелепою паче смертью препнет живот его По-видимому, чувствуя, что смысл переписываемых им фраз не совсем соответствует заключительным словам о жизни Евфросина, Василии, убрав последнее предложение, пытается несколько изменить предпоследнее предложение, придать ему более универсальный характер, слова о конкретной встрече святого с дьяволом у Василия превращаются в обобщение всех искушении, которые претерпел Евфросин в своей жизни от лукавого: «Аз же паки и о сем изнесу вещ словом любви вашея и открыю яве злолютаа плетения лукаваго, бываемыя беды на святаго отца. И многия напасти видимо и невидимо от действа диаволя претерпе, овогда бо от злых человек ключахуся святому велиции скорби, овогда же и сам диавол лицем к лицу яве святому являяся, спешаще терновное строение, да нелепою смертию препнет живот святому отцу Ефросину» (Син. 634, л. 158—158 об.).

Итак, есть несомненное доказательство того, что одним из источников Василия в его работе над Житием Евфросина был текст, который имел такую же последовательность эпизодов, как и в Повести об аллилуйе. Василий, выстраивая разбросанные вне хронологии рассказы из жизни Евфросина в биографию, переписал частично скрепу между эпизодами, необходимую в Повести об аллилуйе, чтобы сделать переход от одного сюжета к другому, но не нужную в Житии. Однако это не означает, что источник Василия был идентичен Повести об аллилуйе, читающейся в списке Унд. 306, в этом убеждают как примеры вторичности текста в списке Унд. 306 по сравнению с редакцией Василия так и анализ некоторых разночтений на которые не было обращено внимания в предыдущих исследованиях

Текст Повести об аллилуйе дошел до нас только в одном списке — РГБ, собр. Ундольского, № 306, второй список Повести об аллилуйе — ГИМ, собр. Хлудова, № 207, XIX в. — является копией списка Унд. 306. По почерку и филиграням список Унд. 306 датируется 30-ми гг. XVI в., т. е. этот список мог быть даже непосредственным источником для псковского агиографа. В списке Унд. 306 очень много ошибок, описок, некоторые из них исправлены более поздним почерком, вероятнее всего, XVIII или даже XIX в. Сравнение сходных текстов в редакции Василия и Повести об аллилуйе показывает, что Василию был известен другой список Повести ни одна из характерных описок и ошибок списка Унд. 306 не отразилась в тексте Василия. Более того, в Повести об аллилуйе по списку Унд, 306 есть несколько примеров бессвязности текста. Чтение «мнера» можно посчитать опиской, появившейся вместо «мера», однако сравнение с редакцией Василия убеждает, что в списке Унд. МЬ здесь явный пропуск, в редакции же Василия читается правильный и, вероятнее всего, первоначальный вариант текста: «Недоброе благоумие принесосте в разум мои, но паче телчие вещание, написавше, вложисте в руце мои на сломление сердцу моему, но льстивая и лукавая сия мне. Рече бо Христос: „В ню же меру мерите, возмерится ему С лихвою". Труд же сей неправда ему есть, вашему учителю Иеву Столъпу, тоже и погибель ему будет неутолимою раною от Бога» (Син. 634, л. 127 об.—128).

Итак, Повесть об аллилуйе в списке Унд. 306 содержит явные погрешности, текст же, которым воспользовался Василий, отличался от списка Унд. 306, он был более исправен. Насколько точно список Унд. 306 передает авторский текст Повести об аллилуйе, мы не можем судить, поэтому оговариваемся, что в дальнейшем, перечисляя различия между редакцией Василия и Повестью об аллилуйе мы будем описывать расхождения между списком Унд. 306 и редакцией Василия не исключая что некоторые чтения могли принадлежать тексту Повести об аллилуйе которым воспользовался Василий а не самому Василию.

Сопоставление текстов Повести об аллилуйе и Жития Ввфросина в редакции Василия началось сразу же после открытия списка Унд. 306. В самых общих чертах взаимоотношения двух редакций описал В. О. Ключевский, кратко перечислив, что Василием было заимствовано из труда его предшественника, а что можно считать дополнением самого Василия.19 Расхождения между двумя редакциями, прежде всего в рассказе о хождении в Царьград, были подробно описаны В. Малининым.20 Обстоятельно отношения между Повестью об аллилуйе и редакцией Василия рассмотрены Н. И. Серебрян-ским. Сравнивая две редакции исследователи пришли к выводу что Василий использовал текст Повести об аллилуйе не механически он вносил в него поправки изменения дополнял новыми рассказами. Перечислим основные разночтения между редакцией Василия и Повестью об аллилуйе которые описаны В. О. Ключевским В. Малининым Н. И. Серебрянским и отмечены

Служба Евфросину Псковскому

О преславное чюдо, иже от младых ногтей тепле отлучился еси к постному течению, преподобие Ефросине, молитву несмутну, бдение всенощное, пение непрестанно и житие неотъемлемо аггельское показуя, отсюду действием12 чюдес обогатился еси, весть бо Господь прославляти рабы Своа, им же, Христе, спаси13 душа наша, яко милосерд.

О преславное чюдо, иже никогда гроб не загради языка твоего и по преставлении земля же Руская не скры словес твоих. Ты бо явьствено проповедал еси Троицу в триех собьствиих в божественей аллилугии, якоже пишет Давыд в песнех, въ всю вънстину14 землю прослу вещание исправлении твоих, отче чюдне Ефросине, им же, Христе, спаси ду//ша наша, яко л. 220 милосерд.

О преславное чюдо, иже великому Ануфрию преизрядный ревьнитель15 был еси. Он бо многа лета в пустынях преходя, яко солнце заиде к незахо-димому свету Христу. Ты же, отче Ефросине, в пустыню вселися яко вран на нырище, ища Господа, и Того обрел еси, и с Ним Христос тебе причте въ дворы Своа, и дарова тебе власть на различных недузех, им же, Христе, спаси душа наша, яко милосерд.

Слава, глас 6, Самогласен.

Рачитель быв, отче, небеснаго житиа и равностоятелен16 бесплотных сил, Ефросине преблажене, Рускиа земли утвержение, и Пскову граду све-тилниче, и молебниче верный къ Владыце Христу Богу, о благочестивом цари, великом князи Иоанне17 и о архиереи Макарии18, иже ирестол Рус-киа митрополиа украшающе, и 19о всем святительском20 чину, и за все христолюбивое воиньство и люди, иже твое пресветлое преставление ус-тавльша любовию честно празновати напоследок летным тысящам. И всей вселенней, отче, ты бысть удобрение, прииди ныне к нам, чадом своим, празднующим пресветлую память твою, и приими малое наше моление, і. 220 мы бо // чада твои и овца словесных ти учений, и испроси нам у Христа об. мира и велиа милости.

И ныне. Бог(ородичен): Никто же, притекая к тебе, 21посрамлен от тебе исходит. Пресвятая Богородице, но просит благодать и приемлет дар на пользу прошения2 .

На стих(овне). Стихиры, глас 2. Подо(бен): Дом Ефран(тов).

От земных к небесным обителем преславно, отче, прешел еси и тамо преподобных чести сподобися, с ними же молися Господеви23 спастися душам нашим.

Стих: Честна пред Господемь24.

Внегда събор иночествующих, отче, предста, и внезаапу же, яко солнце, мудре лице твое облиста, являа блистающую твоеа душа чистоту.

Стих: Блажен муж, бояися .

Снидемся, лицы отець, к божественому ковчегу многочюдеснаго отца Ефросина и любовию память его почтем, славяще Господа.

Слава. И ныне. Глас 2. Самогласен26.

Храм пречестен Трием ерархом великим воздвигл еси и тамо множество ученик събрав, в нем въспевати Христа и Его Богоматерь Владычицю Богородицю, ею же молимся, преподобие Ефросине, не оставити, якоже обе-щася, священное ти стадо, избавляа и спасая от противных нашествиа, // г. 221 да тебе вен яко чадолюбива отца песньми непрестанно величаем, просяще от Христа приати тобою велию милость.

Тропарь писан на велицей вечерьнии.

На велицей вечерний27. Вечер. Блажен муж 8. На Господи възвах стихиры поставим), стихир 8, праз(днику) 4, преподобному на29 4.

Стихиры преподобному, глас 2. Подо(бен): Егда от древа.

Отче богомудре Ефросине, ты от утробы материя Христови приближи-ся, и всем смыслом Тому прилежа, и от своих подвиг Богу Вседрьжителю плоды достойны принося, преподобие, добродетелными венцы украшаем, тем благых наслаждение и восъприатия обрете, досточюдне.

Преподобие отче премудро Ефросине, иже первие к тебе в пустыню пришедшу Серапиону безмолъствовати, и мало ему пребывшу, отиде без благословенна от тебе, и нача древне сещи, иже у твоей обители, и сечивом внезапу коснуся позе своей, и теплою верою падает на нозе твои, прощениа прося о съгрешени. Ты же, отче, учителю своему Христу подобяся незлобием и кротостию, 30Его же ради потрудилъся еси в жизни сей , прощение и исцеление ему32 даруещи; пакы же и до исхода дуща своея пребысть в послушании "у тебе и в воздержании и трудех, еже к Богу, темъже и мы твою память любовию почитаем, преподобие.

Преподобие отче Евфросине всехвалне, любовь имел еси свершение добродетелем, обители своея врата отверзл» еси, и нищим бысть покров и прибежище, и всем всяк 33был еси34 по апостолу: обидимым помагаше, печалных утешая35, яко отець чадолюбив, сего ради почитаем тя и светоносную память твою празднуем, богоблажене.

Отче преподобие Ефросине честно, плоти тленна36 възненавидел еси, гаггельски пожил еси" на земли, въздержаниемь и верою, бдением же, и молитвами, и всенощным стоянием скитским отцем подобяся, и брата, пришедша въ твою обитель, священничества сан имуща, мнящася свята и неверием одержима о твоем по Бозе добродетелном житии, ты же неверъ ствие его смирил еси и над смиреными не 7 возноситися рек ему, тем и аггел земный обретеся, блажене, и небесный человек, Христа моли даро вати душам нашим велию // милость. л. 221

Слава, глас 8. Самогласен38. об

Приидете инок множества, днесь псаломская пенна и цвети духовнии принесем, яко воистину иноческому удобрению и преподобным съжителю, хваляще, сице рцем: радуйся, светилниче многосветлый, възводя ко Христу инок множества; радуйся, богохранимому граду Пскову похвала и утвер-жение, и всем верным благоутешное пристанище39, и оцыщение болящим въ гресех, на божественое тех40 възвышая рачение41, тем пречестную ти и святую и аггелом говейную обьстояще раку, любезно облобызаем, преподобие отче нашь Ефросине, и божественаго человеколюбца просим полу-чити твоими к Богу молитвами,42 и миру смирение43 даровати44, и душам нашим велию милость На литии стихиры, глас 6. Самогласен50.

Отче богомудре Ефросине, аще и послед леты тя новопросвещенная Руская страна възрасти, но древних чти сподобися, и дарованиа чюдесем достойно51 от Господа52 прием, инок же множества въ твоей обители пес-нословием и правоверною верою Христа хвалять, тво//ими покаряющеся л. 222 ученми, и молишися спастися душам нашим.

Псковская редакция Жития Никандра по списку Собакина

В лето 7015-го сего житие оного преподобнаго старца Никандра пустынножителя" от юны версты дозде от многа мало списах, еже слышах от древних отец, въ царство государя царя и великого князя Ивана Васи-I. 313 лиевича, всеа Русин самодержца. // Братие и отцы, еже о Христе, молю об вы, почитающих сего житие старца Никандра, не порцыте. Господа ради, тягости на душу мою грубости моея ради, аще и неудобрение видите. Господь, Спас всего мира, да будет с вами.

Сей убо преподобный отец рождение и воспитание имеяше от славнаго града Пскова, от Порховския страны. Отца же имеяше именем Филиппа и матеро Анастасию во области Псковския села некоего, от рожения же его і. 214 бяше наречено имя ему Никон. Бывшу же брату и матери // его10 во иночестве "не в коем12 монастыре, сей же Никон часто прихожаше к церкви и дивляшеся церковному пению и чтению.

И прииде оттуду во град Псков. И ту некто торговый человек именем Филип бе, а во иноцех Филарет, возлюбль зело Никона и вдаст13 его в научени грамоте некоему диякону мудру зело. Вскоре же14 отрок Никон извыче книгам и начат по градом и по селом ходити и по многим15 монастырем, и возлюби себе иноческое житие и преподобных образ. И взыс-. 214 ка1" же себе место пустынное Божиим изво//лением во области Великого аб- Новаграда, в Порховщине, островец мал в лесе и во мху1", меж20 дороги Псковския и Порховския , от езера Демяна за едино поприще, из него же течет река Демянка, от града Порхова 15 поприщ, а мох кругом пять же на десять поприщ разстояние имуще. И ту сотвори себе хижу малу с Фео-дором Ситником,22 мужем духовным, и ту пожив23, отиде во град Псков. И во граде " немного время пребыв, и став на молитве, и проси у Бога, л. 215 дабы желание сердца его исполнил27. Господь же возве//сти ему: «Добр покой, рече, обрящеши в прежреченном ти28 месте». И29 прииде в то же пустынное место, и30 трудолюбно "1живяше 12 лет32, питаяся травою пустынною33 , еже нарицается уж, около34 хижи его35 растяше. И не исхожаше ис пустыни той нимало.

Случися ему второе36 быти во граде Пскове, и в полудне идяше Никон от церкве великого37 Богоявления изо Кстовы в Среднем городе, и прииде к нему Никула, блаженный псковский, и ят его за руку, и начат глаголати ему, яко похаб ся творя, и прорече ему впредь38 страсти пустынныя39. Никон же про//разуМЄВ реченНОе ему40 и соблЮДаше 41 в себе42 вСЯ ГЛагоЛЫ реченНЫЯ. л. 215

И потом збыстся реченное ему. об И потом" некоторый муж именем Филип псковитин даст за44 Никона 45и за Федора46 Иванну Богослову в Крыпцы" вклады48. И тамо Никон прият иноческое житие 49и чин ", и бысть во иноческом чину имя ему Никандр. А Феодор туто же пострижеся, и бысть имя ему Феодосии. И в том монастыре пожив по заповедем Божиим, и со благословением изыде Никандр в пустыню жилища своего, в прежобретеное51 место пус-тын//ное52. И постави 53себе келию ", и огради55 место, и укрепи56, и бла- л. 216 гослови 57и еже создатися малой церкви и брежением назирати58 место. И пожив 15 лет в безмолствии, 59 и управляя60 иноческое житие, и правило 61 божественое неосклабно исправляя62, и 63многи беды ту64 от бесов прият овогда во зверя место пременяяся65, овогда же от человек злых, пакости ему творяще по научению вражию .

Еще же 67не в кое68 время приидоша к нему разбойницы и разграбища у него вся иконы, а самого связавще, и много его бивше //, и еле жива л. 216 оставища, и повергоща на землю, и прожгоша ему пазусе, и отидоша. Един же от разбойник удари Никандра копейным древом.70 Преподобный же Никандра71 ни во что же 72 им та73 злая вменяше, но со благодарением терпяще. Проразумев же и возрев на образ Спасов74, воздохнув и рече: «Господи Исусе Христе, Ты вольную страсть прият от июдей, и един75 от воин76 ребра Тебе прободе, и изыде кровь и вода. Аз же многогрещный приимаю со благодарением за своя безчисленныя грехи». Разбойницы же хожаше // по лесу уже минуша три дни и три нощи, и не обретоща пути, л. 2П но и гладом изнемогоша. Два же суть лишихся77 истиннаго78 пути спаси-тельнаго но и паче79 возложиша хулу на святаго яко и себе не может " помощи 81 и на благодарствие преложити82, а 83 о нама ли84 может помощи и молитвою поспешити. И те бо суть сорвашася с преклада85 иже на Демянке реце, и утопоша. А два же суть возвратишася к хиже свята-го, и начата плакати и молитися со слезами, и повергоша все взятое л. 217 на землю, и образы поставиша. Никандра же // преподобный скоро с ра-об достию притече, и облобыза их, и напитав их, и прощение дав им, и отпусти я86 с миром.

Слыщавше же се87 разграбление окрестные люди у Никандра в пустыни, 88и сощедшеся кождо из своих домов, и принесоща к нему иконы, и хлебы, и одежда, и начаща прославляти духовнаго старца. Он же не восхоте мирския славы, и отиде в Крыпецкий монастырь, и в нем пребыва-ше в службе. И даща ему понамарство, и насильствоваща ему, и даша ему и келарство. Он же не восхоте преслущатися. // л. 218 И потом изыде из монастыря 90от славы 3 поприща 92от Крыпецкия обители93, и сотвори 94на мху95 малу хижу, и поживе 3 лета и 6 месяц, питаяся былием. И тоя страны окрестныя люди обретоща его и прихожаху к нему 96пользы ради97. Игумен же и братия Крыпецъкого монастыря воз-роптаща на преподобнаго, 98занеже несть99 принощения100 монастырь. И вси обратишася к нему и повелеша ему изыти от места того. Он же плакася и моля Бога, дабы ему убежати молвы и мира.

л. 218 И известие восприят по прозрению, // прииде в преднюю пустыню 0 и поживе лет 39 и 2 месяца. И ту много пакости прия от бесов, молитвами же и постом со благодарением терпяше. И не ведаша его человецы, и во образ101 не виде 102 никого же103 15 лет.

И прииде к нему зверь лось т в нарицаемое Лодыгино село " , в гумно, близ двора и ворот. Петр же Есюков, гнав лося с людьми на конех, управися и уединися един, и гнав десять106 поприщ мхом, и заеха в темной лес далече, и не обрете гонящаго107 зверя, и обратися108 на страну, ,0"и виде

л. 219 стопу малу человечю, и возвратися по ней,11" // и увиде хижу малу ", окружену древоделием. Он же понемалу начат молитву творити дважды и трижды, и не проглагола ему ничто же. Он же начат со слезами молитися112. Никандра же отвеща ему: «Аминь». И по прозрению рече: «Гряди, Петре, в гостинницу, иже"3 у дуба. Аз к тебе прииду». Он же п4в гостин-ницы11 мало пребыв, и виде преподобнаго Никандра к себе грядуща, и срете его, и паде на ногу его, и проси благословения, и вопроси его: «Отче преподобие, елико116 ты в пустыни сей живещи лет, 11 повеждь ми,

л. 219 отче118?». Он же П9отвещав и120 рече: // «Бог весть, чадо». Петр же плакася, 0 паде на ногу его и рече: «Отче, помолися о мне грещнем, яко заматерех и безплоден бых». Он же рече ему: «Чадо, да будет ти сын». И о пользе сказав, и отпусти его с миром. Он же начат приходити к преподобному из града Порхова пользы ради, учения от него приемля. И сказа ему о пустыни, и о церкви, за колико лет отшествие свое к Богу.

Смирения его ради ш многаго и12 прозрения любим всеми и удивлен, трудолюбием томя124 тело свое и всенощным стоянием, ,25многа имыи 26, яко 27 безплотна его // имети128. Множество 129же кланяния130 и молитв л. 220 и недостаток пищи бываще, и"! он былием и ужем питаяся, і32ядь же его бяше единою днем, и воды чрез день пооскуду питаяся133, милостыни же ни у кого не просих134, но13 токмо боголюбивии136 мужие что ему прино-щаху, 37и тем себе питая13 .

13 И когда140 же бяше последнее его шествие в пустыню жительствова-ти, и шествуя путем, пристиже его нощ, и у некоего крестьянина141 впросися на нощ опочинути142 в понедельник Сырныя недели. 43Бе же в дому том пир творяху144 и даяху // ему ясти и нити, он же не хотяше вкусити ни- л. 220 что же. И глаголаше на святаго: «Сей человек зло мыслит на нас, не хощет " у нас146 ясти и пити». У суседа же его разбойницы разграбиша село и сожгоша люди. Сего же преподобнаго старца начаша бити палицами по всему телу " его и по главе. И молитвами Пресвятыя Богородицы и Приснодевы Мария услышан бысть вопль той от 148 прочих боголюбивых человек глаголюще 49 . «Сей человек ничто же вам зла сотвори 150за кое дело его бьете151, неповинна152!», И ту153 абие отпустиша его честно и накормиша его от хлеба. Никан//дра же мало хлеба вкусив и иде в 154пу- л. 221 стынное жилище свое15 со благодарением, и не постави себе сего156 в злобу Бога ради приимаше И пришед в пуСТыНЮ славяше Святую TDоиHV И еще же не по колице времени158 преподобный Никандра15 от труда ся утомился, 60и сном одержим бысть, и виде мимо себе бегуща кота.

Риторическая редакция Жития Никандра

Все убо человеческое естество многоразличными образы художеству работай есть, ему же не поработившися, всяка душа небеснаго и земнаго похваления праздна. И убо мнози прилежно упражняются получити душе-желателныя хитрости, чрез великия и несказанныя беды приключающыяся им в вещех люботрудия их. Овин убо, искусством внешняго философия извыкнув, кичатся и, мыслию превозносящеся, несказанное сказати лю-бопрятся, яко да от всех славятся. Овии же натрижнением браннаго орудия мужественно противных побеждают, забывше света сего непостоянную жизнь, ни устрашающеся предлагаемых сим смертоносных оружий, но вся презревше: жены и чада и имения селы и домы — вкупе же и плоти своя дерзостно пред всеми страшней смерти отдающе и тако всячески удобохвално славятся от земленых. Инин же мнози со многочисленным заимствующим имением волнам морским предаются и бедный путь // л 78 по непроходным стезям плавают всечасно видяїие горкое потопление пра-вяще и трепещуще весь ПУТЬ шествия своего с превелиим ТРУДом едва достигают в пристанище хотения своего Прочий же человецы ничто же сих ведуще безбранно побеждаеми всегда уничижающе терпение и на волнуеми, не вдЙЮЩС себе в 0V4HHV щедрот Бо киих ггростоумно ходяще, и со стези спасителныя жизни совратившеся, заблуждают. Увы мне! на место несветимаго тартара, в нем же несказанная буря гнева Божия и нестерпимая вечная мука, ея же, любимицы, потщимся преминути путем известным, его же возвестища нам божественнии пророцы и апостоли и вей святии, еже есть, пребыванием в заповедех Вышняго. Возлюбим, братие, молюся, в законе Господни путь жития сего шествовати, яко да в нем ходяще, достигнем в пристанище тищины и радости и узрим свет неприступный славы Создателя своего. Ему же, на пути пиршества сего преходяще, послужим со страхом и трепетом всеми благими делы, взираю-ще на вышеписанных трудолюбезных рачителей како терпеливо в мужестве // доблественне претерпеша славы ради света сего иже восприяша л. 79 мзду свою на земли, нам же о небесных многосугубнаго трезвения потреба. Се бо нам, христолюбцы, училище готово предстоит, и Учитель милос-тивце ожидает нас и глаголет: «Приидите, чадца Моя, спешно приидите и наполнитеся премудрости и разума небеснаго, соблюдите заповеди всех Бога и Царя». Идеже бо соблюдение заповедей, ту и уму очищение, а идеже уму очищение, ту премудрость и разум и Святаго Духа пришествие и просвещение. Не внешним философом, ниже воином и плавцем ревности упо-добитеся, их же ревность не по разуму, им же слава — студ и поношение. Нам же, возлюбленнии, учение живота, и ревность по разуму света, и шествие в мир спасителным путем, яко да обрящем безценнаго бисера, истин-наго света Христа, Его же страдание волное и крест всегда вернии лобыза-юще. И подражавших Его сицевому волному долготерпению благочестно прославляем, яко Его ради безприкладнаго милосердия и любве безчислен-нии святий и преподобний и праведнии ни во что же смерть вмениша убийством меча умроша всегда скорбяще присно же радующеся не // при- л. 79 емше избавления да лучшее воскресение улучат. Проидоша в милотех и кознях кожах труждающеся в пустынях весь день в горах и вертепах и в пропастех земных и, прочия скорби за любов Господа нашего Иисуса

Молю же убо преподобство ваше, о отцы блаженнии воистину и треб-лаженнии, яко // добре спожителствовавшии сему преподобному отцу, да л. so не нудит мя ваше преподобство, яко несмь достоин на сие, выше бо силы моея дело сие есть, зане нищетою разума одержим, от убогаго дому ума моего ничто же имый, яко подобну вашего достоинства предложити трапезу, полну сущу словесе аггелския пищи. Вас же, присныя рабы богатаго Владыки и Бога, о отцы, молити подвизаю слово, разумом растворено теку-ще, и язык уяснения от неоскудных Его сокровищ подати ми, преже света зарю, ею же мрак души и ума очистив, си всеблаженнаго и преподобнаго отца Никандра, иже ныне вново в наша роды просиявшаго добродетели, жития бодрено сказати возможем. Не яко онаго ищуще похвалити, «похвала бо праведнику от Господа». Паче же полезно, что самом от него снискати, но древних изрядных муж жития потребна писати и почитати ползы ради, бываемы от них человеком. А еже ныне нашего последняго лениваго рода в онь же век кончина достиже в нем же мало спасаемых не точию же потребно но и зело желанно еже сих писати и частое почитати и яко В высоту стоящия // одушевленныя столпы на жития их зрети, и како от них 0 остающе себе зазрети и совестию осудитися. Овоже за сущия в нас лености, яко се поручаеми ими, яко остном стречеми, к добродетели мало подвигнемся, едва бо многия повести возбудят сердца наша к житию исправления.

Праведно бо есть поистине послушати вас, о честнии отцы, сего святаго и блаженнаго отца списати плотное житие без всего пождания, да не во глубину забытия воврещи, но общую ползу и образ предложи хотящим. Сего ради и аз вашему повелению отеческому повинувся, ныне до-стохвалнаго и блаженнаго Никандра житие, иже в пустыни труждыиагося и постившагося, и еже о Бозе трудолюбезное житие его слышах от сущих ту ученик его, иже с ним исперва добре жителствовавших, сия известна прияхом яко пребогатое сокровище или причастие отчее иже по них оного писанием стада оставити аще и едва изъяснити возможем блажими будем, неоскуден бо он небесных похвал от Бога вкупе и аггелских яже ум наш яко странен и нечист и непостижен изглаголати. Обаче же Бога в помощь молитвами его призываем, иже по силе нашей данней нам об Бога благодати, начинаем повесть, взыскующе, отнюду же подобно взыскати от корене отрасль, и обрящем, и объемлем вся не от терния, но от лозы грозд.

Воистинну сей, его же повесть дерзнух любви вашей о пути спаси-телном предложити чрез аггелоподобное его житие, иже в роде нашем право течение соверши, веру соблюде невредну, путь правый с надеждою вечнаго живота показа всем хотящим богоугодно жити и муки вечныя избежати, да пекли и мне, бедъствуемому, явится отрада мучении молитвами святаго.

Родися же преподобный сей отец наш в державе Российскаго государь-ства во дни великаго князя Василиа Иоанновича Московскаго и всеа России и при архиепископе Серапионе Великаго Новагорода и Пскова, в лета 7015, в пределех богоспасаемаго града Пскова, в селе Видебелье, от отца Филиппа и матери Анастасии, христиану сущу родителю сын, в законе Божиих заповедей пребывающих, наречено же бысть имя ему Никон, про-светиша же его и святым крещением. В купели же от святаго крещения Святаго Духа благодать // восприя, изрядно возрастая [не взыгрась детски, во юности точию] ко церкви прибегая от нея же спасение почерпают верующий, оттуду же и он истинны ожидая ведети, желая тайны христианскаго жителства и спасения их. Познав же спасителная, моляше родители своя во еже вдати его в научение Божественнаго Писания и о сем день от дне прилежно моляся Владыце Христу, яко да вразумит его во благий разум. И тако открыся ему от юны версты всяк путь душеспасителнаго художества, и позна яве прелесть жития сего, его же и возненавиде от души, Христа единаго точию возлюби. Ему же и жилище себе проуготова. Имяше же и брата единародна святый во образе иноческаго жития именем Арсе-ниа, о нем же радовашеся велми, яко оставя вся настоящая имения, Христу последова темже и сам усердно тщашеся избежати ненавидимых ему ду-шепотопляемых волнений. Отцу же его преставлшуся в вечный покой, ему же видевшу отчий гроб, наипаче духом скорбяше, смутно и многобедно вменяше настоящее житие. Церковь же в селе оном ка//менна во имя вели- л. 82 каго во святителех Николаа архиепископа Мир Ликийских чудотворца [даже и доднесь] в ню же притекая почасту усердно святый отрок он со слезами моляшеся яко да не презрит его Владыка всех на пути многобур-наго жития во многострастнем мори пОГРЯЗНУТИ ниже неготова истяжет его смертию [якоже и прочих] Чюдна дела Твоя, Господи, и несказанно человеколюбие, Владыко, и недомыслимы суди Твои, Пресвятый, яко жаждещи присно спасения нащего и хощещи всем спастися и в разум истиный прийти. И непрестанно строиши нам путь жизни вечныя, никогда же презре, ниже презрети хощещи верно молящихся Тебе и вопиющих, всем даруеши просящим комуждо полезная и зриши зовущих к Тебе день и нощь верою. Многа и неизследи-ма благодать Твоя к человечю роду, яко и преступивщаго заповедь Твою святую не погубил еси иногда, но наказуя наказа его, смерти же не предаде, и всем вкупе согрещивщим останок остави. И патриарха от земли отечества его со обетом благодати его воззва, и в язык превелик сотвори его, и от мучащаго фараона избави, его же и Понтом покры и со оружием и всадни л, 83 ки на вечную славу пресвятаго // имене Своего. Твоею силою Халев, сын об- Иаффониев, благовести иизраильтескому избранному роду обетованныя земли благость, и на противныя силники крепостию Твоею укрепи скорбящих. Ты же. Господи, и ныне дарова преподобному Своему отроку Никону благовестителя правды, иже возвестища ему не землю обетованную, ниже садове прекраснии и всякую земленую влагу к веселию плоти, но о местах пустынных, непроходных и блатных, иже есть окрест града Пскова, в них же трудолюбезно и зело богоугодно подвизахуся в посте и прочих доброде-телех преподобнии отцы наши Евфросин и Савва, иже от пустыни воздержания не уклонишася вспять к сладострастному Египту, ниже помянуща котлов и мяс непотребных но манною пресладкия молитвы и животочны-ми водами не от камене текущими но от Духа Святаго излиявщимися благодатно евангелскими апостольскими и пророческими услаждахуся непрестанно не умроща в пустыни жизни сея. .Яко же Моисей и Аарон не бо чрез четьшедесять лет ходяще но все живота своего время и смертнаго

Похожие диссертации на Псковская агиография XIV - XVII вв. : в 2-х т.