Электронная библиотека диссертаций и авторефератов России
dslib.net
Библиотека диссертаций
Навигация
Каталог диссертаций России
Англоязычные диссертации
Диссертации бесплатно
Предстоящие защиты
Рецензии на автореферат
Отчисления авторам
Мой кабинет
Заказы: забрать, оплатить
Мой личный счет
Мой профиль
Мой авторский профиль
Подписки на рассылки



расширенный поиск

Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке Валиев Хокимхон Сафолович

Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке
<
Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке
>

Диссертация - 480 руб., доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Автореферат - бесплатно, доставка 10 минут, круглосуточно, без выходных и праздников

Валиев Хокимхон Сафолович. Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке : диссертация ... кандидата филологических наук : 10.02.22 / Валиев Хокимхон Сафолович; [Место защиты: Тадж. нац. ун-т].- Душанбе, 2009.- 164 с.: ил. РГБ ОД, 61 09-10/1449

Содержание к диссертации

Введение

Боби якум

Маъно ва муносибатх,ои нахвии аъзои истисноии чумла 22

Интонатсия (охднг)- и махсус 22

Тагйири чои аъзои истиснои (инверсия) 23

Дар таркиби чумла нагунчидани хиссае - омили ба вучуд омадани аъзои истиснои 25

I. Бар шархи чузъхри алохидаи чумла омадани аъзохри истиснои 33

а) Аъзои истиснои бар эзохи чонишинхри шахсй 45

б) Аъзои истиснои бар эзохи чонишинхри ишоратй 46

в) Аъзои истиснои бар эзохи чонишинхри таъинй 51

г) Аъзои истиснои бар эзохи чонишинхри саволй ва нафсй-таъкидй 51

II. Аъзои истиснои дар шархи исмхри хос 54

III..Аъзои истиснои барои шархи муносибатхри шумур, чудокунй, макон, замон ва микдору андоза 55

IY.Bap шархи мундаричди чумлаи асосй омадани аъзои истиснои 56

У.Аъзои истиснои барои таъкиди фикр 57

У1.Аъзои истиснои, ки аз чихати шакли грамматики ба чумлаи пайрав шабохат доранд - - 58

YII. Аъзои истиснои бар эзохи мухотаб — — 58

УШ.Аъзои истиснои барои ислох намудани нуткд персонаж 59

Бобидуюм

Сохту таркиби аъзои истисноии чумла 66

1 .Таркиби аъзои истисноии чумла 66

2.Мавк,еи аъзои истиснои дар таркиби чумла 75

Мубтадои истиснои ва хусусиятхои сохтории он 78

Хабари истиснои ва хусусиятхои сохтории он 84

Аъзои пайрави истиснои 86

Пуркунандаи истиснои ва сохту таркиби он 86

Муайянкунандаи истиснои ва сохту таркиби он 92

Хрлшархкунандахои истиснои ва сохту таркиби онхр 95

Х,оли истисноии замон ва сохту таркиби он 99

Хрли истисноии макон ва сохту таркиби он — - 106

Х,оли истисноии тарзи амал ва сохту таркиби он 114

Х,оли истисноии монандй ва сохту таркиби он 115

Хрли истисноии хилоф ва сохту таркиби он 115

Хрли истисноии микдору андоза ва сохту таркиби он 117 Х,оли истисноии сабаб ва сохту таркиби он 117

Х,оли истисноии максад ва сохту таркиби он 118

Боби сеюм

Воситахои грамматики ва лугавии алокаи аъзои истисноии Чумла 120

1. Оханг (интонатсия) 121

2.Инверсия — — 122

3.Пауза (ист, тавакдуфи кутох. дар нутк) 124

4.3ада - 125

5.Суръати нутк, 126

б. Мавкеи аломатхри китобат дар чудо намудани аъзои истиснои аздигар аъзохри чумла - 126

7.Воситахри лугавй - грамматики дар алокдбандй ва шинохти аъзои истиснои - - 136

Хулос а 144

Руйхати адабиёт

Введение к работе

Современный таджикский литературный язык насчитывает многовековую историю, на протяжении которой постепенно совершенствуется и его грамматический строй. В связи с расширением функций таджикского литературного языка также развивается и совершенствуется и его синтаксис, в частности, особые синтаксические конструкции-обособленные члены предложения.

Актуальность исследования. Необходимость исследования обособленных членов предложения заключается, прежде всего, в теоретической и практической значимости данной темы для определения структуры простых предложений и для выявления особенностей синтаксической системы таджикского языка в целом.

В синтаксисе современного таджикского языка отражаются новые качественные изменения, связанные с обособленными членами предложения.

В реферируемой диссертации раскрываются сущность и особенности смыслового строя речи и значения исследуемых синтаксических конструкций в структуре таджикского языка, доказывается их роль в связной речи, в процессе коммуникативного общения.

Актуальность данной диссертации заключается также в том, что в современном таджикском языке в определении обособленных членов предложения отсутствует единое понимание, их признаки и особенности до сих пор не уточнены.

Цель и задачи исследования. Основной целью реферуемой
диссертации является многоаспектное исследование

лингвистической природы обособленных членов предложения. Достижение намеченной цели поставило перед диссертантом решение конкретных задач:

подтверждение существования обособленных главных членов предложения;

определение особенностей обособленных членов предложения и выявление норм их употребления:

установление места и роли обособленых членов предложения в структуре простого предложения;

выявление признаков, отличающих обособленные члены от однородных членов предложения и других вставных конструкций;

выявление основных способов связи обособленных членов предложения с основными членами предложения;

описание исследуемых порядка слов и отдельных словосочетаний, способствующих выявлению связей синтаксических конструкций;

представление речевой характеристики данных синтаксических конструкций в виде схемы;

систематизация знаков препинаний при обособленных членах предложения.

Источники и материалы исследования. Источниками
исследования послужили прозаические произведения

основоположника современной таджикской литературы Садриддина Айни и других известных современных таджикских прозаиков. В работе также в отдельных случаях были использованы материалы периодической печати.

Основным методом исследования при анализе значительного по объему материала применялись сравнительный и частотный методы. При описании некоторых структурных особенностей обособленных членов, для обозначении речевых пауз был разработан аппарат звукозаписи.

Базовой опорой при исследовании послужили научные труды известных русских и таджикских ученых, таких как А.Г. Руднев, В.В. Виноградов, А.Н. Гвоздев, В.И. Фуршов, Д.Т.Таджиев , Н.А.Маъсуми, М.Н.Касымова, Ш.Рустамов, Б.Камолидцинов, Х.Маджидов, Ф.К.Зикриеев, Д.Ходжаев, М.Норматов и др.

Научная новизна исследования определяется тем, что в нем впервые в таджикском языкознании наиболее полно и системно исследуются вопросы структурно-семантической классификации обособленных членов предложения. В диссертации на основе многочисленных материалов обосновываются способы связи обособленных членов предложения с основными членами предложения. Также впервые в таджикском языкознании изучаются и интерпретируются полупредикативные обособленные члены предложения.

Теоретическая значимость работы состоит в углубленной разработке вопросов обособленных членов предложения, в частности, в определении основных признаков выделения данных

конструкций, отличии их от других синтаксических единиц, в особенности вводных слов, однородных членов предложения и вставных предложений. Результаты исследования способствуют дальнейшему осмыслению представлений об обособленных членах предложения и классификации придаточных предложений в иранских языках.

В практическом плане материалы исследования могут быть использованы при чтении лекций по осложненным простым предложениям, написании учебников, учебных пособий по синтаксису современного таджикского литературного языка, а также при чтении спецкурсов и проведении спецсеминаров по проблемам синтаксической синонимии простых и сложноподчиненных предложений.

Апробация работы. Различные аспекты диссертационного исследования апробированы на ежегодных научных конференциях профессорско-преподавательского состава ТНУ и других научных конференциях и симпозиумах. Основные положения диссертации нашли отражение в четырёх публикациях автора. Диссертация обсуждена и рекомендована к защите на расширенном заседании кафедры современного таджикского литературного языка филологического факультета ТНУ (протокол № 5 от 27.01. 2009 г.)

Структура диссертации. Диссертационная работа состоит из введения , трех глав, заключения и списка использованной литературы. Содержание диссертации изложено на 163 страницах компьютерного набора.

Дар таркиби чумла нагунчидани хиссае - омили ба вучуд омадани аъзои истиснои

Дар забони адабии точик хдмаи аъзои чумла имконияти бо аъзои истисноии чумла тафсил ёфтан доранд. Таркиби нахвии чумла то дарачае мураккаб шуда меравад, ки чузъхри он к,исман аз чихдти мавзуъ аз хдм дур шуда мемонанд, мазмунан ба хдм намечаспанд. Вале чунин имконият беохир нест, зеро хдр як чумла хддду худуди муайяни интонатсионй ва маъной дорад. Дар хрлатхри нихрят мураккаб шудани таркиби нахвии чумла, к,исме аз чузъхри эзохии нутк, ба тарик,и бевосита хдмрохкунй баъди эзохёбанда ба таркиби чумла дохил мешаванд. Ин хрдисаро дар ду хрлат мушохида намудан мумкин аст:

а). Дар рафти сухан ногахрн маънии дигаре ба ёди гуянда меояд, ки ба фикри баён ёфтаистода алокдманд нест, вале ягон калима, ё махфуми барои онхо умумй хдрдуро алокдманд месозад. Мисолхр:

Чека дар се руз 5 нафар босмачиро, ки кртили акай май буданд, дастгир карда овард ва маро хотирчамъ кард, ки баъд аз тамом шудани тафтиш онхрро ба Суди олй медихдд, суд мувофик,и крнун ба онх,о чазо медих,ад (дар сари Чекай Бухоро он вактх,о Юнус Нодй ном як кас буд) (С.Айнй).Дар чумлаи мазкур аъзои истисной мазмунан бо чумлаи асосй алокди зач надошта бошад хдм, предмети бах,си он бо чумлаи асосй як аст, дар чумлаи асосй ва иловагй сухан дар бораи «Чека» меравад.

Дар забони гуфтугуй хрдисаи ачибтаре мушох,ида мешавад. Азбаски дар гуфтугуй доираи гунчоиши чумла нисбатан васеътар аст, бевосита истифода бурдани интонатсия (охднг) ва дигар воситахри фонетикию физиологии нутк, ба гуянда имконият медихдд, ки у чумлаи бо иловаи дуру дароз кардашударо аз нав баркарор намояд. Масалан, дар матни зерин гуянда аз нисфи як чумла ба мавзуи дигаре гузашта чумлахри наве мегуяд, ки ба чумлаи асосии сухани у мутлакр алокд надоранд. Вале баъди лахзае боз чумлаи кандашударо давом медихад, ки дар чунин хрлатхо чумлаи иловагй аз доираи як чумла берун баромада, бо чумлаи асосй омехта як таркиби муракаби синтаксисиро ба вунуд меоварад:

Фармондехи аввали ман Пулод Крдиров (дируз, Хол-амак, он кас ин 4.0 омада буду фурсат кам будааст, афсус хурд, ки ин дафъа ба зиёрати Шумо рафта наметавонад, аз ман хохиш кард, ки ба Шумо саломи уро расонам. Ин бор ба Шуроб, ки омадам, рост ба хавлии амакам рафта медароям, гуфт он кас)...фармондехи авалини ман Крдиров баъди се мохи ба отряди вай рафтанам, ки соли бистум буд, маро ба худ адютант карда гирифт (Р.Чдлил).

Алокди чумлахри иловашуда дар чунин мавридхр бо чумлаи асосй нисбатан сует мебошад, чунки худи аъзои истисноии чумла аз якчанд чумла иборат буда, гурухи алохидаро ташкил медиханд ва баъзан нисбат ба кисматхри дигари чумла вазифаи эзохдихй надоранд.

б) Хрлати дигар, сертаркибии чумла сабаби аъзои истисноии чумла гирифтани к,исме аз чузъхри он мегардад, ба як вазифа кор фармуда шудани ду ва ё зиёда шаклхри грамматики мебошад. Масалан, объекти суханро бо як гурухи муайянкунандахр эзох, додан мумкин аст. Вале барои аниктар кардан гуянда муайянкунандахрро дар шакли чумла кор мефармояд. Ё ки гуянда як муайяншавандаро аз як чанд ч.ихат эзох, до дани шуда, баъди он ду ва ё зиёда чузъхри эзохиро пай дар пай меорад, ки ин холат хам муносибати грамматикии эзохёбандаю эзохдиханда, хам пайвастагии охднгии онхрро як дарача сует мекунад. Дар натича, к,исме аз чумлахои эзохдиханда нисбатан мустакдлият пайдо карда, хусусияти истисной мегиранд. Масалан, дар матни зерин, дар як чумла ду маротиба кор фармуда шудани чумлаи пайрави хилофй, дар сурате ки хар ду ба як чумла тааллук, доранд, сабаби сактагию вазнинии баён гардидааст, ки хамин факт ба истисношавии яке аз онхр (дуюм) асос гардидааст: У хар чи кддар бой бошад хам, боз мурдаи худро ба болои мардум партофта, чашми тамаъи худро ба кисаи одамон (он одамон хдр чи кддар кдшшок, бошанд хдм) духта меистод (С.Айнй).

Хулоса, сабабхри хусусияти истисной пайдо кардани ин ё он чузъхри чумла гуногун буда, хдма крлабхри нах,вй дар хрлатхри мухталиф ба вазифаи аъзои истисноии чумла кор фармуда мешаванд.

Аъзои истисноии чумла дар забон як таркиби махсуси нах,вй мебошанд, ки хдм аз руйи мундаричдю шакл ва хдм аз руйи муносибати маъноию алокди грамматикиашон нисбат ба чумлае, ки дар таркиби он меоянд, хусусиятхри гуногун зохир мекунанд. Ч ихдти хоси аъзои истисноии чумла, пеш аз хдма, дар он зохир мегардад, ки онхр дар рафти сухан, дар баён на танхр барои шунаванда (хонанда), балки барои гуянда (нависанда) низ як навъ ногахрн руй медихдд, зеро баёни онхр дар нутк. хдмон вакт зарур шуда мемонад, ки агар чумла дар асоси фикри муайян дар тафаккури гуянда аллакай шакл гирифта изхрр шуда истода бошаду шунаванда (ё хонанда) хдм бо обьекти фикр то андозае шинос гаштааст, ё ин ки бо як шакли муайян анчрм ёфтани чумларо шунаванда (хонанда) интизор бошад. Дар ин маврид ногахрн дар рафти сухан зарурате пайдо мегардад, ки барои равшан кардани маънй факти дигаре хотиррасон карда шавад, ё калимае эзоху маънидод карда шавад ва ё сарчашмаи фикр нишон дода шавад ва амсоли инх,о .

Дар чдраёни нутк, барои такмилу эзохдихии фикр ягон факте ё маънии дигареро илова кардан лозим шуда мемонад, ки он бо ёрии аъзои истисной амалй мегардад. Аз ин чр чунин ба назар мерасад, ки аъзои истисноии чумла дар матн як чузъи нисбатан озоду мустакили нутк, буда, пайдоиши онхр як нав хусусияти тасодуфй - ногахрнй дорад. Дар вокеъ хдм, агар ба хусусияти ин таркибхр (мавкеи онхр дар чумла, интонатсия (охднг), шакли грамматики, мундаричд ...) сатхй назар карда шавад, чунин менамояд, ки гуё онхр чизи тасодуфианд ва бо аъзои дигари чумла х,еч. муносибати маъной - грамматики надоранд. Вале вакте ки аломатхри асосии грамматикии аъзои истисноии чумла хдматарафа тахдил карда мешаванд ва кас дар хусуси сабаби пайдоишу мавриди

Аъзои истиснои дар шархи исмхри хос

Таркиби аъзои истисноии чумла чихати асосй ва дар айни замон яке аз меъёрхои фаркдунии онхр аз калима, ибора ва чумлахри туфайлй мебошад. Аъзои истисноии чумла дар шакли калима, таркиб, иборахри номию феълй зохир мегарданд. Сохту таркиби аъзохои истисной ба объекта сухан, мазмуну мухтавои чумлаю мати ва ниятхри услубии нависанда сахт иртибот дорад. Хрлатхое мешавад, шархи ин ё он мафхуме, ки дар накдіи аъзои асосй меояд, ба воситаи як калима кифоя аст. Аммо боз хрлатхое мешавад, ки ин ё он аъзои эзохшаванда шархи муфассалро талаб менамояд. Мисолхр: Дар вакти даре талабахри як чамоа (гурух,) ба дарехона даромада, ру ба руйи домулло саф кашида, дузону менишастанд (С.Айнй); Дехаи Соктаре. Ин деха аз тобеоти райони Гиждувон буда, як фарсах - 8 километр, дуртар аз маркази район ва дар тарафи шаркии он, дар капори дарёи Зарафшон, вок,еъ буд (С.Айнй). Дар ин ду мисол аъзохои истисноии чумла дар шакли калима ва ибора омадаанд. Калимаи «гурух» дар чумлаи якум крлаби иловагии ифода буда, маънии лугавии яке аз аъзохр (муайянкунанда)-и чумлаи асосиро аник, менамояд. Дар мисоли дуюм калимаи иловагй (8 километр) вазифаи нисбатан дигари грамматики - маъноиро ичро намудааст: вай маънои вохиди ченаки архаистии масофаро бо шумораю нумератив шар додааст. Дар чумлаи дуюм, инчунин хрли макони «дар тарафи шаркни он», бо ибораи дигари ифодакунандаи мафхуми маконй «дар канори дарёи Зарафшон» мушаххас гардонида шудааст.

Аъзои истисноии чумла чун вохиди грамматики ду вазифа доранд: а) эзохдихй; б) возехй (мушаххасгардонй) ва ин хели аъзои истисной ба калимаи эзохшаванда синоним буда, айнан хамон вазифаро адо менамояд, ки эзохшаванда ичро мекунад. Дар чунин хрлатхр калимаю иборахри эзохшаванда бо кадом воситаи грамматики сурат гирифта бошанд, аъзохри иловагии чумла низ бо хамон воситаи грамматики сурат мегиранд.

Хдрчанд ки сохти аъзои истисной ба сохти вохидхои туфайлй ва аъзои чида шабохат дорад, вале инхр хрдисахои алохида ва мустак,или нахвй мебошанд.

Аъзои истисноии чумла барон пурра кардани мундаричди чумла, барои эзох, додан, ислох, кардан, аник, намудани маънои лексикии ягон аъзои он кор фармуда мешаванд. Аммо калимахри туфайлй харгиз ба мундаричди лугавии чумла ва маънои аъзохри чудогонаи он дахл намекунанд. Калимахои туфайлй хамон ч,ихати маъноии чумларо эзо медихднд, ки ба воситаи он муносибати ба вок,еият доштаи маънои баёншаванда муайян карда мешавад ва онро муносибати модалй мегуянд (15).

Маънои модалиро доро будан яке аз аломатхои чумла аст. Хдтто чумлахои яккалимагии нидой - хитобй бе маънои модалй вучуд надоранд. Модалият дар забони точикй асосан ба воситаи шаклхои гуногуни сигахои феъл ифода меёбад. Масалан, дар чумлаи «Соат ду шуд, инженер рафтааст» дар к,исми дуюм ба ич,рои амал гуянда боварй дорад, онро тасдик, мекунад. Аммо дар чумлаи «Инженер омадагист» муносибати факт - амал ба вок,еият дигар аст. Ба ин тарзи ифода ба ичрои амал гуянда боварии кдтъй надорад, онро факдт тахмин мекунад. Чунин маънихри иловагй, ки ба мазмуни мундаричавии ч,умла дохил намешаванд, аз шакли грамматикии феълии «омадан» фахмида мешавад. Ин маъниро инчунин бе тагйир додани шакли грамматикии феъл (бо илова намудани калимахри модалии эхтимол, шояд, мумкин ) хам баён кардан мумкин аст.

Калимахри туфайлй низ яке аз он воситахои грамматики - лексикие мебошанд, ки дар ифодаи категорияи модалият кор фармуда мешаванд. Дуруст аст, ки бе онхо низ маъниро ифода кардан мумкин аст. Гуногунии калимаю ибора ва чумлахои туфайлй имконият медихад, ки маънои модалии то як дарачд норавшан ё нодуруст баёншуда эзох. ёфта, ислох. карда шавад ва фикр тобиши нави маънои гирад. Барои мукриса якчанд мисол меоварем: Махдули тайёрро аз ду зарфи аввал (чубин) бо ёрии насоси марказгурез ба зарфи сеюм гузаронида, баъд ба дорупошакхр бор мекунанд. Дар вакти оберни охирин (чорум) нами хок аз руи нишондоди илмй муайян карда нашуда буд. Ин суханони Максим Горький, бешубха, ба Садриддин Айнй таъсири бузург бахшид. Эхтимол, аз ягон мачлиси падару модарон намемонед?

Дар чумлаи якум калимаи «чубин» аъзои иловагии чумла буда, бо ибораи «зарфи аввал» муносибати маънои - грамматики дорад. Аз як тараф, аз чй сохта шудани исми «зарф» ва чигунагии предмети сухан (аломат)-ро нишон дихад, аз тарафи дигар, ба калимаи зарф тобеъ буда, вазифаи муайянкунандаи сифатиро адо мекунад. Бандаки изофй дар таркиби ибораи «зарфи аввал» воситаи алокдмандшавии «зарф» ва «чубин» мебошад. Аъзои истисной мундаричаи лугавии чумларо пурра мекунад ва вазифаи аъзои пайравро адо менамояд. Дар чумлаи дуюм ба вазифаи аъзои истисноии чумла шумораи тартибии «чорум» кор фармуда шудааст. Дар ин чр хам аъзои истисноии чумла муайянкунанда аст, аммо вазифааш шарх додани маънои лексикии муайяншаванда не, балки эзох, додани маънии муайянкунандаи асосй аст, яъне калимаи «чорум» калимаи «охирин»-ро, ки маънои конкрет надорад, эзох, медихад ва хамчун муродифи он муайянкунандаи «обёрй» мебошад. Дар чумлахои сеюму чорум калимахои «бешубха» ва «эхтимол», ки аъзохри туфайлии чумла мебошанд, хар ду ба хабари чумла алокдманд буда, тобиши модалии онро ифода мекунанд.

Калимахои модалй ифодакунандаи муносибатхри субъективии гуянда нисбат ба вокеият, факт, предмет ва хрдисахо мебошанд. Чунончи, агар калимахои «чубин» ва «чорум» аломатхри берун аз майли гуянда вучуддоштаи предметхри хаёти вок,еиро муайян карда бошанд, калимахои модалии «бешубха» ва «эхтимол» ифодадакунандаи муносибати ба ичрои амал доштаи гуянда мебошанду бас. Райр аз ин, алокаи маъноию гармматикии калимахои туфайлй бо чумла нисбат ба калимахои иловагй -эзохй (аъзои истисноии чумла) сует аст. Калимаю таркиб ва иборахри иловагй-эзохй чун аъзои истисноии чумла дар таркиби чумла кор фармуда мешаванд. Таркибхри иловагй -эзохии синтаксиси, аз руи мушохидаи мо, ва шахрдати фактхр, дар мавриде кор фармуда мешаванд, ки гуянда маънои ягон аъзои чумларо махсусан таъкид ва дикдати шунавандаро ба он чалб кардани мешавад. Дар чунин хрлатхр вазифаи таъкидкуниро асосан хиссачахр ва калимахои модалй ба ч,о меоранд. Хдмин тавр, як калимаи мустак,илмаъно бо як ё якчанд калимаи ёридиханда якчря як таркиби синтаксисиро ташикил медиханд. Масалан, дар чумлаи «Номашро ба забон гирифтани Даря, ким-чихр гуфта ба заминкан ишора намудани у хаячрни Арслоналиро андаке. танхо андаке, фуру нишонд» (Р.Чдлил), нависанда задай минтик,ии чумларо ба калимаи «андаке» мегузорад ва бори дуюм онро бо хиссачаи махдудии «танхо» такрор менамояд, то ки дарачаи амал таъкид гардида, хонанда макради муаллифро дуруст фахмида тавонад.

Райр аз хиссачахр ва калимахои модалй инчунин пешояндхр бо калимахои мустакдлмаъно якчря омада, муносибатхри гуногуни маконй, замонй, макрад, сабаб, микдору дарача ва монанди инхрро ифода мекунанд. Дар натичд таркибхри иловагй - эзохие ба вучуд меоянд, ки бар эзохи пуркунандаи бевосита ва хелхои гуногуни хол меоянд ва ё вазифаи аъзохри пайрави мазкурро ичро мекунанд: Дар хамон сол Абдухалил -махдум аз мадрасаи Кукалтош (барои вакфаш) як хучра харида истикрматашро ба ман дод (С.Айнй). .. .Дар таксими хучрахои он Мадраса ба муллобачагони бехучраи к,ишлок, як хучра ба акай ман хам расид (бо ёрии Шарифчон - махдум) (С.Айнй). Ононе, ки манфиаташон ба манфиати амир як аст (монанди амалдорон), албатта ба у ёрй медихднд (С.Айнй). Таркибхри иловагии -эзохй мумкин аст, аз калимахои ёридиханда ва якчанд калимаи мустак,илмаъно ташкил ёбанд: ...Танхо аз гандуме, ки давлат ба бадали пустхр дода буд (ба гайр аз кднду чой ва газвору пул), танхр аз гандум ба хар сари касе кдриб сад пуд расид (С.Айнй).

Дар ин чумла ДУ таркиби иловагй кор фармуда шудааст: якум, таркиби пешоянди, ки аз пешоянди таркибии «ба гайр аз» ва якчанд исми чида ташкил ёфтааст; дуюм, барои таъкиди объекти фикр (танхр аз гандум ...) такроран зикр шудааст.

Таркибхри иловагй -эзохй инчунин метавонад, бо матн ба воситаи пайвандакхри пайвасткунанда алокдманд шаванд: Босмачиён ... дигаронро ба пеши тал хай карда бурдаанд, ки дар он чр онхрро ягон-ягон бузвор (лекин зиндаву зор) купкорй карда тозанд (С.Айнй). Бой дар вакти хисоб хох, дар мол бошад, хох, дар пул касрхрро ба хисоб намегирифт. Х,ар вакт аз хисоб касрхрро бароварда партофта (лекин ба фоидаи худаш) хисобро «ба тарзе ки дехдонон ба хубй ва осонй бифахманд», содда ва авомфахм мекард (С.Айнй). Дар ин ду чумла таркибхри иловагй -эзохй ба яке аз аъзохри чумла алокдманд шуда, аз ЧДІХДТИ маъно ба аъзои эзохёбанда муносибати хилофй доранд. Пайвандакхри пайвасткунандаи хилофии «аммо», «лекин» ифодакунандаи ин муносибат мебошанд.

Бояд кдйд кард, ки ин хусусият ба таркибхри туфайлй хос нест. Дар хрлате ки ч,умлах,ои рехтаи туфайлй пайвандак доранд, пайвандак вазифаи грамматикии худро ичро намеку над, балки хамчун ч,узъи бок,имондаи ч,умлаи дар ибтидо пурра ва мустак,ил, ки акнун таркибан рехтаю устувор шуда, мазмуни ибтидоии худро то ба дарачди нести бархдм додааст, бо калима, таркиб ва иборахри туфайлй меояд.

Мубтадои истиснои ва хусусиятхои сохтории он

Дар забони адабии муосири точикй, алалхусус забони насри бадей, аъзои истиснои кдбул кардани мубтадои асосии чумла ба таври фаровон мушохида мешавад. Аъзохри истисноии чумла. бар эзохи мубтадо дар крлаби калима, таркиб ва ибора, ки бо мубтадои чумла муносибати маъной - грамматики доранд, омада, онро шарху эзох, медихднд.

Дар илми забоншиносии точикйто солхои 90-уми асри XX хрдисаи истисношавии сараъзохр, алалхусус мубтадо, эътироф карда намешуд. Х,арчанд ин крлаби ифодаи синтаксиси дар хамаи услубхои нутк, мустаъмал бошад хам, дар китобхри дарсй, дастурхри ёрирасон ва асару макрлахри забоншиносон дарч нагардидааст. Дар баъзе асару макрлахр одатан мубтадои истисноиро ё бо номи баёния ва ё баёнияи истиснои ном бурдаанд. Бояд таъкид кард, ки дойр ба ин факти мухими нахвй хдтто нахвшиноси барчастаи точик, нахустин поягузори тадкикл бевоситаи аъзохри истиснои, профессор Д.Т.Точиев низ муфассал назари хешро иброз надоштааст. У чунин мегуяд: «Бояд кдйд намуд, ки махсусан аъзохои пайрави чумла истисно шуда метавонанд, зеро сараъзохр асоси нуткро ифода мекунанд ва муносибати предикативй аломати доимии онх,ост (96, 247). Аз ин тезиси профессор Д.Т Точиев чунин натича бармеояд, ки мухакдик, х,оло барои эътирофи истисношавии сараъзохри чумла ё маводи басанда надоштааст ё х,оло дар зинаи тадкик,и он будааст. Аз мухакдикони забони точикй бештар ва муфассалтар оид ба истисношавии сараъзохри чумла бори нахуст профессор Ш.Рустамов изхрри акида кардааст. Мухакдик; ба тезисной профессор Д.Т.Точиев ишора карда, аз чумла ин тавр таъкид кардааст: «Шояд бо таъсири хамин ак,идаи истисно нашудани мубтадо бошад, ки тадкиктарон ва муаллифони китобхри дарсй хама гуна калимаву иборахри бар эзохи мубтадо омадаро ё муайянкунанда номидаанд ва ё баёния. Ва хрл он ки бар эзохи мубтадо калимаву иборахре низ меоянд, ки аз ин гурухи аъзохри пайрав фарк, мекунанд (84, 165). Дигар аз мухакдикрне, ки хрдисаи истисношавии сараъзохрро дар забони точикй категорияи мустаъмали нахвй дониста, дарачаи омузиш ва хусусиятхои созмонию маъноии ин ходисаи нахвиро бо далелхо асоснок намудааст, профессор Д.Хочаев мебошад (120).

Мо дар асоси такя ба акдцаи ин мухакдикрн мулохиза ва андешахоямонро рочеъ ба истисношавии сараъзохрю аъзохри пайрав ва сохту таркиби онхр баён менамоем.

Мубтадои истисной низ мисли аъзои истисноии дигар мубтадои асосиро аз чихати маъно конкрету сахех, мекунад ва ё чузъи асосии он ба шумор меравад ва ба ин восита онро шарху эзох, медихад. Мубтадои асосй мафхуми васеъ, вале мубтадои истисной ё исми мушаххаси он шахсу ашёро, ё муодили хдмон мафхумро ва ё мафхуми махдудтарро ифода мекунад. Мисолхо: Аз тарафи дигар Амир Темур - Темурланг, (таваллудаш 1336, айёми бо истик,бол хукмронй карданаш аз соли 1369 то соли 1405 то вафотащ) дар хавои салтанат афтода ба мукобили Чингизиён сахт мечангид (С.Айнй). Дар ин чумла мубтадои истисной калимаи Темурланг буда, бар эзохи мубтадои асосй - Амир Темур оварда шудааст. Дар худи хамин чумла ифодаи дар кдвс овардашуда аъзои истисноии нимпредикативй аст, ки рочеъ ба субъекти чумла маълумоти иловагй додааст. Мубтадои истисной дар колаби калима ифода шудааст, аммо аъзои истисноии нимпредикативй сохти чумлаи мураккаби пайвастро гирифтааст.

Х,ам мубтадои асосй ва хам мубтадои истисной асосан бо исм ва иборахри исмй ифода мешавад. Чунончи: Аз суханхри Ёдгор аломати исён, аломати гарданкашй, хувайдо буд (С.Айнй); Фузайл гурехт, аммо хануз фузайлиён, муштзурон, хастанд (С.Айнй); Акнун рузи хичрон -рузи чонсузи хичрон, cap шуда буд (С.Айнй).

Дар хамаи мисолхри фавк, мубтадохри истисной ва мубтадохри асосй чун муодили якдигар буда, аз чихати сохту таркиб ва ифода якранганд. Танхо фарк, дар ин чост, ки мубтадох,ои истисной мумтозтару мушаххастар мебошанд. Масалан, аломатхри исён хеле гуногун шуда метавонад, аммо аломати гарданкашй як навъи исён аст. Ё ки дар зери мафхуми фузайлиён, босмачиён, одамкушон, горатгарон, душманони мехдаткашон фахмида мешавад, муштзурон яке аз аломатхри фузайлиён аст, аз ин ру ифодаи мубтадохри истиснои барои баёни матлаб заруранд.

Гурухи дигари мубтадохри истиснои барои эзох, ва ё сахеху конкрет намудани мубтадои асосй, ки бо чонишинхри шахсй ифода шудааст, омадааст: Мо - муллоён, дар рох,и саломатии зоти олй ва нигахдории шариат чони худро фидо мекунем (С.Айнй). Шумо - муллоён, дар ran задан, дар чиз гирифтан усто (С.Айнй). Мо - хар ду, ба ин кас ихлосмандем, хдр вакт дуои он шахсро гирифта меистем (С.Айнй). Мо -падар ва писар, аз хона баромада, ба хдвлии бобоям рафтем (С.Айнй). Дар ин мисолхр мубтадохри асосй ба чонишинхри шахсии «мо» ва «шумо» ифода гардида, ба шахе ба таври умумй ишора кардаанд, яъне фоили чумла ба таври умумй аст. Мафхуми мушаххаси онхр ба воситаи мубтадои истиснои кушода шудааст. Сохту таркиби мубтадохри истиснои низ мисли мубтадохри асосй содда буда, баъзе аз онхр дар шакли чдмъ ва чида омада, охднгнокй, мувозинати сохту таркиби онхр нигох, дошта шудааст. Ё мисолхри дигар: Назар ба кдвли падарам -Сайид Муродхоча, падари у - Сайид Умархоча, одами хату саводнок буда, аз хунарх,ои дастй дуконбофй ва дуредгариро худ медонистааст (С.Айнй).

Дар мисолх,ои овардашуда мубтадои асосй ба исму иборахри ифодакунандаи мафхуми хешу таборй омада, мубтадохри истиснои бо овардани исми хосашон он мафхумхрро мушаххас гардонданд.

Чрлиби таваччух. аст, ки устод Айнй иемхри хосеро, ки дар накгли мубтадохри истиснои овардааст, аз чихати сохт таркиби буда, ба сохту таркиби мубтадохри истиснои хамвазнанд. Хрдисаи акси ин низ руи медихдд. Нависанда исми хосро дар накдш мубтадои асосй оварда, мансубияти хешутабории уро чун аъзои истиснои меорад: Хрмидхоча -хохарзодаи шавхараш, бемордорй мекард (С.Айнй). Дар мисоли зер бошад, мубтадои асосй бо ибораи исмии «зинати асп» ифода шуда, дар айни хрл вазифаи калимаи хулосакунандаро хам адо намуда истодааст. Мубтадои истиснои бошад, дар шакли чида омадааст: Лекин зинати асп - даври зинпуш, лач,оми зулфдор, пешбанд, гарданбанд ва кутоси аспхряшон, аз якдигар камтар фарк, дошт. Дар ин хусус проф. Рустамов Ш. чунин кдйд дорад: «Вокеан хаминро бояд гуфт, ки муносибати калимахри хулосакунандаю аъзохри чидаи чумла хам куллу ч,узъ буда, хиссаи дуюми онхр хох, чида бошад, хох, хулосакунанда, истиснои мебошад» (84, 168). Дар хакикдт, дар ин гуна мисолхо байни аъзохои асосию истиснои ва калимаи хулосакунадаву аъзои чидаи чумла шабохату умумият мушохида мешавад. Ин умумиятро дар куллу ч,узъ будани онхо, хусусияти дутарафа доштани аъзохои истисноию аъзохои чида дидан мумкин аст.

Мавкеи аломатхри китобат дар чудо намудани аъзои истиснои аздигар аъзохри чумла

Аломатхри китобат воситаи мухими алокдбандй, маъночудокунй -ва шинохти аъзои истисноии чумла махсуб меёбанд. Бояд таъкид кард, ки аломатгузории аъзои истисноии чумла дар навиштори имрузаи точикй дар хеч услуби баён риоя намешавад, ки ин, пеш аз хама, аз надонистани мохият, маъною сохтори аъзои истисной хамчун хрдисаи мухими нахвй cap мезанад. Ду мисол меорем ва онхрро вобаста ба аломатгузории аъзои истисной аз назар мегузаронем: І.Дар поён, дар домани тал, хонаву хавлихр ва богу майдонхри барфпуши деха тул кашида буданд (С.Турсун); 2.Дар назди тиреза, дар сари столи кор (,) марде менишаст (Ч .Икромй).

Дар чумлаи якум ифодаи «дар домани тал» х,оли макони истисной буда, х,оли макони асосй «дар поён»-ро, ки мафхуми нисбатан умумии маконро фахмондааст, то андозае мушаххас намудааст. Азбаски х,оли макони истисной дар нисбати хрли макони асосй махдудтар аст, он аз ду тараф бо аломати вергул чудо карда шудааст, ки комилан дуруст мебошад. Аммо дар чумлаи дуюм худуди аъзои истисной таъин нашудааст, зеро аломати вергули дуюм, ки хамин худудро муайян мекунад, гузошта нашудааст. Аз руи- раводид бояд пас аз холи макони истисной ифодаи «дар сари столи кор» аломати вергул гузошта шавад, вагарна маъно халал дида, оханги гуйиш, задай мантикй дигар мешавад.

Ин хрлат дар насри бадеии устод Айнй низ бисер ба чашм мерасад. Х,еч мумкин нест, ки устод Айнй маъною вазифа, хусусиятхри нозуки ин хрдисаи мухими нахвиро намедониста бошад. Маълум аст, ки устод

Айнй яке аз бехтарин донандагони сарфу нахви арабй буда, нияти таълифи асосхои дастури раводиди (меъёрии) забони точикиро хам доштанд. Х,ар як аъзои истисноие, ки дар матни насри бадеии устод Айнй истифода шудааст, бо максадхои муайяни маънодихй ва услубй руи кор омадаанд. Ба назари мо, риоя нашудани аломатхои китобати аъзохои истисной дар насри бадеии устод Айнй ба иллати он аст, ки у асархояшро бо хатти арабй менавишт ва хангоми баргардон ба хатти крили аломатхри китобати аъзои истисноиро сахех, намегузошт. Чанд намунае, ки бо иллати мусахеху мухаррир аломатхри китобати аъзои истисной нокис ё галат гузошта шудааст: 1. Мувофики созише, ки дар байни мо буд, дар хонаи хрким хардуямон дар ру ба руи хам, дар ду тарафи хона (,) нишастем (С.Айнй); 2. У дар рох, рафтан.. бисер ба охистагй, вазнинона (,) кадам мепартофт (С.Айнй); 3. Ин деха аз тобеоти райони Гиждувон буда, як фарсах - 8 километр (,) дуртар аз маркази район... вокеъ аст (С.Айнй); 4. Касе ки ба ин гариби бекасу куй, яъне Одина (,) ин гуфтугуйро мекард, аз зери багали у гирифта ба рох, даромад (С.Айнй).

Х,амон тавре ки аз намунаи мисолхри фавк, дида мешавад, дар чахрр чумлае, ки аз насри бадеии устод Айнй овардем, пас аз аъзои истисной аломати зарурии вергул, ки хадду андозаи аъзои истисноиро вобаста ба маъною мазмун, интонатсия, исти кутох,, задай мантикй мефахмонад, гузошта нашудааст.

Ин хел намунахрро аз насри бадеии дигар нависандагон низ бисер овардан мумкин аст, аммо мо бо овардани ду - се мисол иктифо менамоем:

Фармоед, балвогаронро охистекак, бешуру гавго (,) дастгир кунанд (С.Улугзода); 2. Аз марказ, аз Сталинобод (,) омаданд (Ч,.Икромй); 3. Модар аз чуши бегохй як шохкоса ширро ба дасти Барака медод, ки ба очаи Робия, зани амаки заргар (,) бурда диханд (Ф. Мухаммадиев).

Агар дар чумлах,ои боло аломати вергули охири аъзои истисноиро нагузорем, чунон ки дар худи манбаъх,ои истифодашуда омаданд, он гох, ба назар чунин мерасад, ки онх,о аъзои истисной не, , балки чидаанд. Мукриса шавад: 1. Фармоед, балвогаронро ох,истекак ва бешуру гавго дастгир кунанд; 2. Аз марказ ва аз Сталинобод омаданд; Модар аз чуніи бегох,й як шох,коса ширро ба дасти Барака медод, ки ба очаи Робия ва зани амаки заргар бурда дихдд.

Барон он ки ин матлаб равшан шавад, калимаи истиснокунандаи «яъне»-ро пеш аз хиссаи истисношавандаи хдмаи чумлахри фавк, мегузорем: 1.Фармоед балвогаронро охистекак, яъне бешуру гавго, дастгир кунанд. » 2.Аз марказ, яъне аз Сталинобод омаданд. 3.Модар аз чуши бегохй як шохкоса ширро ба дасти Барака медод, ки ба очаи Робия, яъне зани амаки заргар, бурда дихдд.

Пас маълум мешавад, ки дар нутк,и хаттй барон шинохти аъзои чумла, хусусан аъзои истисной, аломатхри китобат ахдмияти мухими маъной ва сохторй доранд.

Як нуктаро бояд таъкид кард, ки устод Айнй одатан чунин аъзои истисноиро дар кдвс овардааст. Вок,еан хдм, дар кдвс овардани аъзои истисной дар аксар маврид ана хдмин душвориро рафъ менамояд. t Масалан, устод Айнй хамон як тарзи ифодаи аъзои истисноиро дар повести «Одина» бо ду хели аломати китобат чудо кардааст: дар як чо бо аломати вергул (мутаассифона, танхр пеш аз аъзои истиной аломати вергул гузошта шудаасту пас аз он не), дар чри дигар дар кдвс гирифта шудааст. Мукриса шавад: 1. Касе ки ба ин гариби бекасу куй, яъне Одина (,) ин гуфтугуйро мекард, аз зери багали у гирифта ба рох, даровард (С.Айнй); 2. Касе хдм надорад, ки ба чри у гамхор ва парастори ин бечора (яъне Гулбибй) бошад (С.Айнй).

Похожие диссертации на Обособленные члены предложения в современном таджикском литературном языке